En hälsosam höst

Jag har allt mer under de senaste åren gått över till IFD-kost (det står för Inflammation Free Diet och är(Antiinflammatorisk mat) efter att ha läst allt mer om hur mycket skada som kroniska inflammationer gör på kroppen och hälsan.
Att man har inflammationer i kroppen är ingenting man direkt märker, men det visar sig i många av de välfärdssjukdomar som blir allt vanligare i och med att skräpmaten och stressen gjorde entré i våra liv.

Det finns hur mycket som helst att läsa om den här typen av mat, det är bara att söka på "Antiinflammatorisk mat" eller "IFD kost" på nätet så får du fler träffar än du kommer hinna läsa.
Grundprincipen är att du ska äta bra mat från växtriket. Fokusera på att äta så färgrikt som möjligt - mörkt gröna blad, rödbetor, gurkmeja... Färg, färg, färg!
Det finns långa listor på allt du inte ska äta och dricka men för min egen del så tyker jag bättre om att fokusera på vad jag SKA äta och dricka. :)
Grundprincipen är att du ska undivka att röka, dricka för mycket alkohol, äta socker, vitt mjöl, raffinerad mat, mejeriprodukter, charkvaror och rött kött etc.

Titta in på sidan IFDtabell.se så får du massor av tips och idéer om du själv vill prova att äta mer hälsosamt i höst!
Eller läs Sanna Ehdins böcker, som allihop på ett eller annat sätt berättar om nyttan med antiinflammatorisk mat.

Allt om mat summerade grundreglerna enkelt och övergripande.

Ät mycket grönsaker, helst ekologisk odlade. Välj de med mycket färg och ät av alla färgerna varje dag

Bra: Lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis, morötter, linser.
Undvik: Pommes frites, majs och potatis.

Ät fisk tre gånger i veckan

Bra: Välj sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnbågsforell, sardiner, ostron.
Undvik: Odlad lax.

Använd rikligt med olivolja och rapsolja

Bra: Variera med hasselnötsolja, avokadoolja, hampfröolja och mandelolja.
Undvik: margarin, solrosolja, vindruvekärnsolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av för mycket omega-6 fett.

Krydda med vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar, curry och alla örtväxter.

Ät böner och legymer.

Bra: Krydda med IFD-kryddor och ät med raps- eller olivolja för att kompensera för att de är lätt inflammationsfrämjande.

Ät kött från frigående, gräsätande, vuxna djur
Bra: Nötkött, gås och anka går bra. Ät även kalv och lamm med måtta.
Undvik: Inälvsmat är väldigt inflammationsfrämjande, så ät sällan och krydda med IFD-kryddor.

Ät måttligt med frukt.
Bra: Blodgrapefrukt, citron, hallon och jordgubbar.
Undvik: Frukt är lätt inflammationsfrämjande på grund av sötman så ät inte för mycket. Men frukt är näringsrikt och rensande så ät måttligt varje dag.

Ät gärna nötter varje dag
Bra: Särskilt bra är mandlar, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter.
Undvik: Ät inte för mycket, speciellt inte av solroskärnor som har högt innehåll av omega-6 fett.

Bröd och müsli av fullkornsvarianter kan ätas i måttlig mängd
Bra: Havre är bra och funkar även för glutenintoleranta. Ät pumpernickel, rågbröd, fullkornsbröd, och osötad müsli.
Undvik: Muffins, bagel, vitt bröd, cornflakes, rice krispies.

Ät råris, korn, fullkornspasta och couscous
Undvik: Vitt ris och vit pasta.

Ät keso, kesella, yoghurt, färskost, fetaost, och mozzarella
Undvik: Sötad fruktyoghurt, glass och alltför mycket lagrad hårdost.
Drick morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte och källvatten
Undvik: saft och läsk.
Etiketter: hälsa kost ifd kost

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln