Lifestyle Planner

Ni som har följt mig här på bloggen har ju också följt med i min resa upp och ner i livet de senaste åren. Från mina år i Småland, genom en uppslitande separation och det totala kaos som följde efter, genom utbrändhet och mina stapplande steg tillbaka till livet för att sen smälla i väggen igen. Jag tappade till och med lusten att lägga ut någonting alls här på bloggen för det kändes som att jag bara gnällde och ingenting någonsin blev bättre... Och så var det ju också, om sanningen ska fram.

Resan tillbaka till livet från de smällarna var lång och krokig och oräkneliga gånger fick jag börja om från ruta 1 för att jag insåg att jag hade gått åt fel håll. Igen.

Men NU mår jag RIKTIGT bra! Helt otroligt bra faktiskt!
Och igår var jag tillbaka hos min kära terapeut (som borde få pris i uthållighet med tanke på hur många månader och år jag har suttit hos henne och gråtit, pratat, snytit mig, blivit arg, skrattat hysteriskt och sen gråtit igen...) och då insåg jag hur bra jag mår nu. Och hur dåligt jag mådde då.
Ni vet den där känslan då det känns som att någon plötsligt bara tänder en lampa och man ser allting så klart.
Och blickar jag tillbaka så har det ju varit en lång resa hit och den har ju verkligen kostat på vad gäller tid, energi, smärta - men jag är ändå någonstans inom mig glad att jag har tagit mig igenom den.
Jag är inte alls samma människa idag som jag var innan. Och trots att jag i princip har stirrat döden i vitögat så är jag mindre rädd och osäker idag än vad jag var då.

Resan var som sagt lång, men en sak som verkligen hjälpte mig var att jag ramlade över en i sig ganska banal bok men som landade helt rätt i tiden i mitt liv då.
Boken heter Lifestyle Planner.

För jag hade levt väldigt destruktivt i hela mitt liv och kört huvudet i väggen två gånger så det stod ganska klart att det som står på en av de första sidorna i boken "If you do what you've always done, you get what you've always got" var väldigt sant i mitt liv just då.
Jag var tvungen att tänka om helt.
Jag skulle försöka igen och igen och igen men hela tiden landa på ruta 1 om jag inte gjorde det på något annat sätt, helt enkelt. Eller ja, helt enkelt var det ju inte men tanken är ju lätt att förstå sig på.
Gör det du alltid gjort och du kommer att få det du alltid fått.

Det som var så otroligt nyttigt för mig när jag öppnade den här boken var att ta reda på vad jag faktiskt vill. Vad som är viktigt för mig. Vad jag värdesätter i livet. Vad som är mitt mål. Det låter djupt och svårt, men faktum är att om man inte har koll på det så är ju sannolikheten att man kommer sträva åt rätt håll i livet ganska liten.

Första utmaningen var att göra "Min Moodboard". Att med penna, bilder, text måla upp vad det är som jag vill ha i mitt liv.
Perfektionistdjävulen i mitt huvud ville ju direkt göra en PERFEKT Moodboard så jag fick börja hela boken med att acceptera att jag "bara skulle göra det".
Just do it!
Klipp, klistra, skriv - bli klar! Ta de bilder du hittar, jag kanske inte hittar den perfekta bilden, handstilen kanske blev lite si och så men det är inte det som är viktigt här och nu.

Jag bildade ett uppslag av saker som jag vill ha i mitt liv.
Mina barn, de är prio 1. Om inte min relation med barnen fungerar så fungerar ingenting. Hälsan, om jag inte är frisk, stark och lyckas bibehålla min energi - då klarar jag ingenting annat heller. För att jag ska må bra så måste jag äta rätt, röra på mig och lugna mitt sinne med yogan.
Kärlek, pengar, ett tryggt hem, egentid, vänner som är som jag är också viktiga byggstenar i mitt liv.
Kreativiteten och mina hobbies gör mig glad och lugn.

Utbrändheten har lärt mig att jag inte kan stressa och springa hela tiden, utan jag måste återhämta mig regelbundet och det gäller på alla plan i livet.
Jag kan inte vara social och på språng dygnets alla timmar och veckans alla dagar, jag behöver få en chans att dra mig undan och reflektera.
Jag kan inte heller bara ligga i joggingspåret och äta linser utan jag vill ibland ha lite guldkant i vardagen.
Allting handlar om att hitta en balans och att verkligen se till att hålla den.

Jag har fyllt boken med inspirerande citat och bilder och bläddrar i den ofta!

Boken är indelad i fyra delar där man under varje del ska välja ut att fokusera på några speciella punkter där man vill se en förändring. Så varje del sträcker sig över fyra veckor.

Jag valde också att komplettera den här resan med att planera och skriva av mig i OneNote. Jag har lagt in en bild på mitt Moodboard även där, för det är lite av min karta just nu. Det jag gör om dagarna bör på något vis i slutet av kedjan finnas där.
I OneNote (men det går ju så klart lika bra med en vanlig dagbok eller något annat som du är bekväm med) planerar jag varje vecka så att det finns tid och en tydlig plan för att få in det "nya" jag vill ha in i mitt liv och även att påminna mig om att låta bli det jag inte vill ha i mitt liv!

Sen är den stora konsten att verkligen göra det man har planerat att göra varje dag (det vill säga att dagsplaneringen är rimlig och realistisk) och att hela tiden styra tillbaka fokus på rätt saker när man börjar dra åt fel håll.

Om man står i begrepp att förändra och förbättra saker i sitt liv så rekommenderar jag varmt den här boken! Det mesta i boken skriver du själv, men du synliggör både mål och var du står idag på ett mycket enkelt och bra sätt.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln